Всеки петък след залез слънце градът се изпразва, общественият транспорт замръзва и десетки семейства се събират на Западната стена. Те всеки ден чакат завръщането на Месията и заделят всяка стотинка, за да бъдат първите спасени, когато дойде краят на света. Вярват, че ще започне точно оттук, само на няколкостотин метра от мястото за седмичната им молитва. Така може да изглежда едно от лицата на Йерусалим.

Можеш да си го представиш и така: прясно изцеден сок от нар, чиито сладко-кисело капки се стичат от сергиите по пясъчните улици. Прохладата на мазетата от влажен камък нежно те полъхва при всяка крачка, която изминаваш близо до стените на Стария град. Носът ти усеща смес от смирна и ориенталски тамян, чиито аромати могат да се намерят само в Светия град. А после долавяш аромата на пържен фалафел и халва с прясно смлян сусам. И аромат на сол, витаещ във въздуха, за да ти напомни колко близо е Мъртво море. Такива са вкусовете и ароматите на Йерусалим.

Stoisko z przyprawami w Jerozolimie
Сергия с подправки в Йерусалим © shutterstock

Туристическите пътеводители наричат Тел Авив “Белия град”, но Йерусалим също изглежда достоен за това наименование. Ако пристигнеш в града с кола, ще видиш ярките сгради, подаващи се зад хълмовете, докато минаваш покрай няколко километра бетонни серпентини. Изненадващото е, че Йерусалим не се усеща като голям град. Вместо това омайва с мистериозната си и загадъчна атмосфера, напомняща за неразказани истории, скрити зад портите на белия и пясъчен Стар град или из тесните улички на увеличаващите се православни квартали.

Колкото повече го опознаваш, толкова повече усещаш мистичната му атмосфера. Такава, която не съществува никъде другаде по света. Тези, които са били в Йерусалим, помнят особено силно впечатляващата смесица трите различни световни религии, която ги придружава, докато преминават през легендарните стени на Давидовия град. Именно тук се срещат Библията, Коранът и Тората и оттук те тръгват на път, носейки посланието на пророците, проповядвали Божието слово.

Организирай своето пътуване до Израел!

Къща, разделена от стена

Те минават покрай нея всеки ден на път за работа, училище или молитва. Тя се е превърнала в неделима част от инфраструктурата на Израел и Палестина. Висока 8 метра, изградена от бетонни блокове. Стената, която за туристите е символ на конфликта между Израел и Палестина. За местните, които имат приятели, семейство или любим човек от другата страна, стената е болезнена история. И докато политиката играе ключова роля в тази област, а конфликтът продължава да ескалира, хората все още живеят, тъгувайки за обичните си.

Widok na Izrael i Palestynę z okolic Betlejem. Widoczny fragment drutu kolczastego
Изглед към Израел и Палестина в близост до Витлеем. Вижда се бодлива тел © shutterstock

И въпреки това в някой от уличните барове на Йерусалим можеш да чуеш истории за това как стената не е разрушила човешките взаимоотношения. А напротив. Тя е символ, бариера, разделение, въпреки което хората продължават да живеят заедно. Трудно е за разбиране, особено за посетителите, които потръпват при вида на дългата 790 км стена, опасана с бодлива тел.

Животът на евреите

Само в Израел има близо 1 милион харедими (ултраортодоксални евреи). В Йерусалим живеят около 270 000 евреи, повечето от които в Меа Шеарим, един от най-ортодоксалните квартали в града, ако не и в страната. Някога той бил отделен от останалата част на Йерусалим със стени и точно 100 порти. Днес невидимата граница е отбелязана с плакати, призоваващи туристите да се обличат скромно, да се въздържат от снимки и да спазват традициите.

Меа Шеарим е населен предимно от хасиди (подгрупа на харедимите). Въпреки че за нас, европейците, е трудно да си го представим, хасидите са подчинили живота си на очакването на завръщането на Месията, за когото се молят по три пъти на ден. Те също така съзнателно са се отказали от технологичните иновации, а мобилните им телефони са “кашер”, което означава, че имат достъп само до цензурирано съдържание.

Dzielnica Mea Shearim w Jerozolimie
Квартал Меа Шеарим в Йерусалим © shutterstock

Невъзможно е да не забележиш харедимите. Традиционните им носии буквално те връщат назад във времето. Мъжете носят черни панталони до коляното и дълги черни палта с колани с ресни, бели чорапи до коляното и черни обувки. Шапките са неразделна част от облеклото, както и бакенбардите, които евреите не отрязват, както повелява Тората.

Впечатление ще ти направи и облеклото на жените, които, в този клон на юдаизма, са изключително подчинени на мъжете. Омъжените жени бръснат главите си и носят перуки поради религиозен закон, забраняващ молитвата пред жени с непокрита коса. Първоначално те носели забрадки, но правилата се променили и днес, дори в горещите дни, еврейските жени носят чорапогащи, за да не излагат кожата си на показ пред непознати. Облеклото им следва да е скромно и сдържано, а перуките им не трябва да са по-дълги от раменете.

Със сигурност тук можеш да преживееш културен шок. Очаквай да се сблъскаш и с любопитни детски погледи, сочене с пръсти за „различния“ ти тоалет, както и десетки перуки по улицата, които търговците те приканват да си купиш. В най-лошия случай можеш да видиш как някой от хасидите замеря с камък фотоапарата или телефона, насочен към него. И все пак – приготви се да видиш свят, в който времето е почти спряло. А най-парадоксалното е, че макар тук да живеят много ортодоксални евреи, много от тях все още не признават държавата Израел.

Резервивай полет до Израел!
Cmentarz na Górze Oliwnej
Гробище на Елеонския хълм © shutterstock

След дъжда винаги изгрява слънце

Малко под 2 часа. Толкова време ще ти отнеме да стигнеш до върха на Елеонския хълм, откъдето се открива невероятна гледка към Стария град. Окъпани в залязващото слънце, пясъчните стени изглеждат като от пощенска картичка. „Стената на плача“, мястото, където е положено тялото на Исус Христос, “Пътят на страданието” и “Куполът на Скалата”, покрит с нюанси кралско злато. Дали пък точно така не изглежда раят?

Чудатостите тук сякаш не спират. Именно тук, в най-скъпото гробище в света, с изглед към целия град Йерусалим, се вярва, че ще се дойде краят на света и ще се осъществи Страшният съд. В това вярват евреи и мюсюлмани, за които погребението тук е най-лелеяната мечта. Всеки иска да бъде първият спасен. Дори това да означава да платиш няколко милиона долара. Звучи едновременно невероятно и впечатляващо и точно в това е чарът на Йерусалим.

Резеривай настаняване в Йерусалим
Stare Miasto w Jerozolimie
Старият град в Йерусалим © shutterstock

Шабат… Шалом

В Израел съботата е особено почитан ден. И по-точно – времето от залез слънце в петък до залез слънце в събота. Затова никой не прави нищо. Буквално. Това е нещо като нашата неделя, само дето се ограничава работата не само на магазините, но и на целия градски транспорт, държавните институции. Същото важи и за ортодоксалните евреи, банкоматите и дори… асансьорите.

Всичко това може да ти създаде впечатлението, че това е съвсем ново ниво на почитане. Шабат е източник на много ограничаващи правила, които жителите спазват, въпреки че могат да ги нарушат. Все пак ще забележиш, че тази еврейска традиция не се следва от мюсюлманите, които в Йерусалим с удоволствие предлагат превоз, пазаруване или други атракции. Така се живее в града на трите религии. Ако някои правила не те устройват, винаги има начин да ги избегнеш.

Някои сравняват Йерусалим с Банкок, а други казват, че или го обичаш, или го мразиш. За някои е комерсиален, за други е мистичен и пълен с уникални места. За трети пък е безкраен, със свой собствен характер, пълен с контрасти, които те вдъхновяват да изживееш това, което често може да ти се струва невъзможно. Същинска магия. Ето така можеш да почувстваш Йерусалим, ако отвориш всичките си сетива за него.


FAQ

Instagram

Търсиш конкретно място?